El nostre rellotge intern i els seus desajustaments en la societat actual

14/05/2020

El ritme circadià és el rellotge intern que sincronitza el nostre ritme biològic. T'expliquem com funciona.

El nostre rellotge intern i els seus desajustaments en la societat actual

Una de les funcions més importants del nostre rellotge intern és regular el cicle son-vigília. Si tens problemes per dormir (i encara que no els tinguis) continua llegint.

"La nit es la meitat de la vida, y la millor meitat" 

Johann Wolfgang von Goethe


Continuem on ho vam deixar en el post anterior i seguim parlant del son. Segur que alguna vegada has sentit a parlar del ritme circadià i probablement saps, més o menys, el que és. Circadià significa "al voltant d'un dia" i prové de les paraules llatines "circa", al voltant, i "diem", dia. Una definició molt bàsica, però molt clara, seria que el ritme circadià és el cicle natural de canvis físics, mentals i de comportament que experimenta el cos en un cicle de 24 hores. Per enendre'ns, un rellotge intern.

Una de les funcions d'aquest rellotge és indicar-nos quan hem d'estar desperts i quan hauríem de dormir i, encara que són diversos els factors que influeixen en el ritme circadià, el més important, sens dubte, és la llum. Té tot el sentit. L'ésser humà va sorgir fa centenars de milers d'anys i ha viscut sense llum artificial durant la immensa part de la seva existència. No pot ser més senzill: llum significava estar despert, la nit era per a dormir. En aquest ambient natural, el nostre rellotge intern no necessitava posar-se en hora, senzillament perquè mai es desajustava.

Anem una mica més enllà per a explicar el procés. Amb tota seguretat hauràs sentit a parlar de la melatonina. Doncs bé, la melatonina d'origen pineal és una hormona produïda per aquesta glàndula endocrina (situada a l'epitàlem) la principal funció de la qual és, precisament, la regulació del cicle son-vigília. Amb la foscor, la glàndula pineal s'estimula i produeix melatonina, que incita al cos a dormir. I, a mesura que es va percebent més llum, la producció de melatonina baixa i el cos comença a despertar-se. En un entorn natural, fàcil.

Què va succeir amb l'aparició de la llum artificial? Doncs que el rellotge intern va començar a patir molts desajustaments.

No és només que sovint estiguem en un entorn il·luminat quan hauríem d'estar a les fosques, sinó que la progressivitat de la intensitat de llum també ha desaparegut. En un ambient natural, el pas de la nit al dia ocorre de manera gradual i el mateix succeeix al vespre. La llum va augmentant la intensitat des de l'alba fins al migdia, per a després anar disminuint fins a l'ocàs. Però el nostre estil de vida actual, a més d'estar molt condicionat per la llum artificial, es desenvolupa majoritàriament en espais interiors, així que podem passar de la foscor a la llum (fins i tot bastant intensa) prement un interruptor, i per tant en un instant, exactament al contrari del que succeeix a l'exterior amb la llum del sol. No és d'estranyar, doncs, que aquests missatges confusos que enviem al nostre rellotge intern el desajustin i ens causin problemes a l'hora de dormir.

Aclarit el tema dels ritmes circadiaris, anem pels cronotips. Sabreu que hi ha persones que tenen facilitat per a matinar i se senten actives i concentrades al matí, mentre que a d'altres els costa aixecar-se aviat i se senten millor a la tarda o a la nit. Aquests dos tipus de persones serien exemples de diferents cronotips, que és com es coneix la tendència natural de cada persona a sentir-se més desperta en un moment o un altre del dia. Les que tenen una tendència més diürna se'ls coneix com a "aloses" i les que tenen una predisposició més vespertina se les denomina "mussols".

Els estudis al·ludeixen a certa disposició genètica per a tenir un cronotip o un altre, però sembla que, en condicions naturals, la diferència entre tots dos difereix només en dues hores. En canvi, en condicions artificials (per exemple en una ciutat) la diferència entre ambdós arriba ser de fins a set hores.
En el proper article continuarem parlant dels cronotipos i de com ens afecta ser un "mussol" o una "alosa" en la societat actual.

Sigues feliç i gaudeix.  


No ho dubtis, UNEIX-TE al moviment SÍLEXLIFE i acompanya'ns en aquest viatge


Si has llegit "El nostre rellotge intern i els seus desajustaments en la societat actual", també et pot interessar: