La importància del son. Com dorms?

29/04/2020

El son és un dels tres pilars de la bona salut. Com dorms?

La importància del son. Com dorms?

En l'article d'avui t'oferim algunes dades sobre la importància del son en les nostres vides i les conseqüències de no dormir prou bé.

"I així, del poc dormir i del molt llegir, se li va assecar el cervell, de manera que va venir a perdre la raó"

Miguel de Cervantes

Del llibre "El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha"

 


Cada any, el divendres anterior a l'equinocci de març es celebra el Dia Mundial del son, promogut per la WASM (World Association of Sleep Medicine), l'objectiu del qual és tractar les causes i els símptomes de la manca de son. Ens agrada especialment el lema que es va utilitzar en l'edició de l'any 2017: "Dormir profundament, nodreix la vida". Efectivament, el son profund, juntament amb l'exercici físic i l'alimentació, són els tres pilars de la bona salut. El son és una necessitat biològica del nostre organisme que ens permet restablir les funcions físiques i mentals, motiu pel qual és quelcom essencial en la nostra vida.

Per començar, cal dir que les necessitats de son varien segons l'edat. Hi ha alguns articles molt detallats sobre aquest tema que especifiquen des de les hores que hauria de dormir un nadó fins a les que hauria de dormir una persona d'edat avançada. Nosaltres no concretarem tant, encara que si t'interessa pots trobar aquestes dades a la pàgina web de la Sociedad Española del Sueño (https://ses.org.es/). Sí que direm que entre els 18 i els 64 anys es recomana una durada diària de son d'entre 7 i 9 hores i, a partir dels 65 anys, d'entre 7 i 8. En aquest sentit, no deixa de ser curiós que, tot i que els estudis indiquen que la majoria de la població coneix el temps recomanable de son, només un 30% admet dormir aquestes hores, almenys entre setmana.

Hi ha al voltant d'un centenar de trastorns del son, la majoria d'ells tractables pels especialistes, i el més comú és l'insomni, que afecta aproximadament un 15% de la població i continua augmentant en societats industrialitzades. Se sap que l'insomni presenta una major incidència a mesura que ens fem grans i, quan persisteix durant més de tres mesos, es considera crònic.
Respecte l'insomni cal destacar especialment el cas de les dones, ja que el pateixen més que els homes. Segons una enquesta realitzada als Estats Units i publicada el 2011, afecta un 27% de dones (enfront del 19% dels homes). Durant el cicle menstrual, factors com el dolor o l'edema en extremitats inferiors influeixen en la qualitat del son, però és especialment durant l'embaràs quan l'insomni augmenta radicalment, arribant, segons alguns estudis, a afectar el 78% de les gestants, especialment durant el tercer trimestre (encara que pot succeir en qualsevol moment durant l'embaràs). També en la perimenopausa és destacable la proporció d'afectades per insomni, que es calcula en aproximadament el 50%.

De forma general, es pot dir que és força comú tenir algun tipus de problema en relació al son i, per aquest motiu, d'alguna manera s'ha "normalitzat" que sigui així. Es calcula que el 50% de la població presenta dificultats per agafar el son i que un 35% acaba el dia amb signes de fatiga i somnolència. En canvi, les persones amb un son profund i sense interrupcions experimenten taxes més baixes d'hipertensió arterial, diabetis, obesitat i altres malalties cròniques. Però, a més d'un problema de salut, també es considera un problema social i laboral, ja que la falta de son està relacionat amb menor rendiment a la feina, major necessitat d'assistència sanitària i més baixes per motius de salut. És per això que s'ha de ser conscient de la importància de la quantitat i la qualitat del son per gaudir d'una bona qualitat de vida.

En el proper article continuarem parlant sobre el son, aprofundint en el concepte de "ritmes circadians" i "cronotipos ".

Sigues feliç i gaudeix.


No ho dubtis, UNEIX-TE al moviment SÍLEXLIFE i acompanya'ns en aquest viatge


Si has llegit "La importància del son. Com dorms?", també et pot interessar: