Quan i per què entrenar la força

15/04/2020

En l'article d'avui aprofundim sobre la importància de realitzar exercicis de força.

Quan i per què entrenar la força

La força i la massa muscular són uns grans predictors del risc de mortalitat. Cuida-les per viure més i millor.

"És bo tenir la força d'un gegant, però no usar-la com un gegant"
William Shakespeare


Continuant amb el tema iniciat en l'article anterior, en el d'avui aprofundirem en la necessitat d'entrenar els nostres músculs per a guadir de bona salut. En el títol d'aquest post apareixen dues preguntes indirectes sobre l'entrenament de la força que a continuació intentarem respondre. 

Quan i per què entrenar la força.

La primera és "quan" i, com ja vam comentar, té una resposta molt simple: a qualsevol edat (sempre adequant l'exercici a les possibilitats de cadascú). Ho especifiquem perquè sovint es veuen persones joves (i especialment homes) exercitant els seus músculs, i s'entén com una cosa bona. No obstant això, és més difícil veure persones d'edat avançada fent peses dins d'un gimnàs o, simplement, fent qualsevol exercici de força. Sembla que a la gent gran només se'ls permeti sortir a passejar i, moltes vegades, es tendeix a evitar que exercitin els seus músculs. Per descomptat que estem totalment a favor que els majors (i els joves) realitzin una activitat tan saludable com és caminar. També ho estem que, en la mesura de les seves possibilitats i amb l'objectiu de maximitzar els beneficis, caminin a un ritme més ràpid que al del simple passeig. Però essent saludable, no és suficient. 

La intenció en el fet d'evitar que les persones de certa edat exercitin els seus músculs és protegir-les però, paradoxalment, el que s'aconsegueix és que s'afebleixin. En aquest sentit, tots sabem que amb l'edat s'accelera la pèrdua de massa muscular i tot apunta que només hi ha una manera de revertir-ho: amb l'entrenament de força. Cal recordar que exercitar la força no significa treballar sempre amb peses, ja que també pot exercitar-se usant el pes del propi cos. A banda, quelcom que cal comentar és que durant molt temps es va pensar que, amb l'exercici, les persones d'una certa edat "únicament" podien evitar perdre massa muscular, però actualment ja se sap que no solament es pot deixar de perdre massa muscular, sinó que es pot guanyar musculatura més enllà dels setanta anys (i probablement a qualsevol edat). En aquest sentit, hi ha evidència de persones grans que amb l'entrenament adequat mantenen músculs equiparables als de persones joves. A més, en el cas que no s'aconsegueixi guanyar més múscul amb els exercicis de força, sí que  serà un teixit de més qualitat, la qual cosa aportarà igualment utilitat.


Respost el "quan" anem pel "per què".
En primer lloc, i de manera general, perquè la força i la massa muscular són bons predictors del risc de mortalitat. Més massa muscular s'associa amb menor malaltia cardiovascular, major supervivència davant un càncer i menor risc de diabetis. Però això no és tot. La nostra musculatura és la nostra "armadura" i per a protegir-nos ha d'estar en la millor condició possible. El múscul ens ajuda a realitzar les activitats diàries i millora l'autonomia i la salut en general. A més, enforteix els ossos, prevé l'osteoporosi i mitiga els cops i les caigudes. També protegeix i estabilitza les articulacions, reduint el desgast i el dolor.

Semblen motius suficients per dedicar una mica de temps a entrenar la força.

Sigues feliç i gaudeix.  


No ho dubtis, UNEIX-TE al moviment SÍLEXLIFE i acompanya'ns en aquest viatge


Si has llegit "quan i per què entrenar la força", també et pot interessar: